door: Annemieke Bol
 
De komende dagen is Nederland in de ban van NLdoet, de grootste vrijwilligersactie die jaarlijks plaatsvindt door het hele land. Deze actie is vooral bedoeld om mensen te stimuleren vrijwilligerswerk te gaan doen. Vrijwilligers zijn namelijk belangrijk in de maatschappij, maar ook voor veel organisaties zoals ziekenhuizen en verzorgingshuizen. Met deze actie worden vrijwilligers in het zonnetje gezet, en dit draagt weer bij aan een positief imago van het vrijwilligerswerk. Kortom, een goede actie!
 
Maar zorgorganisaties als ziekenhuizen en verzorgingshuizen moeten het vooral hebben van vrijwilligers die het hele jaar door actief zijn. Hoe vind en bind je deze vrijwilligers? Goede communicatie speelt daarin een belangrijke rol. Hiermee kun je veel doen om vrijwilligers te vinden, en als ze eenmaal ‘binnen’ zijn, deze vrijwilligers ook aan je organisatie te binden. Richt je daarbij niet alleen op (potentiële) vrijwilligers, maar ook op je medewerkers.

Vinden en binden van vrijwilligers

Om vrijwilligers te vinden, is het belangrijk om aan te sluiten op motieven van mensen om vrijwilligerswerk te gaan doen. Bijvoorbeeld omdat mensen het leuk vinden, het gevoel hebben iets zinvols bij te dragen en omdat vrijwilligers zien dat hun inspanningen ook ‘beloond’ worden. Als het werk aan één of meer aspecten voldoet, heb je als organisatie meer kans op succes en op een langdurige relatie met vrijwilligers. Ga je vrijwilligers werven met een campagne, houd hier dan rekening mee. En rust je medewerkers uit met de juiste instrumenten om vrijwilligers te vinden en een goede band met hen op te bouwen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een communicatietraining, een wijkscan of helpen met het inzetten van de juiste communicatiekanalen en –middelen. Stel als organisatie hier ook tijd voor beschikbaar. Het investeren in een goede relatie kost nu eenmaal tijd! Zorg dat medewerkers gericht tijdens vaste contactmomenten en goede communicatie een langdurige relatie met hun vrijwilligers kunnen opbouwen. Heb je tijdens NLdoet vrijwilligers over de vloer, bedenk dan hoe je hen langer aan je organisatie zou kunnen binden.

Communicatieaanpak

Daarnaast is het belangrijk om de communicatie af te stemmen op het type vrijwilliger dat je zoekt. Veel zorgorganisaties hebben voornamelijk ‘oudere’ vrijwilligers (55-plus). Daar is niets mis mee, maar voor de continuïteit is het wel belangrijk om te vernieuwen en te verjongen. En jongeren bereik je meestal niet met een bericht in het lokale huis-aan-huisblad. Daarvoor kun je beter social media inzetten. Instagram, Snapchat, Facebook….allemaal social media kanalen waar jongeren op te vinden zijn (en op Facebook ook nog de ‘middencategorie’ vanaf 35 jaar: ook een belangrijke leeftijdscategorie om vrijwilligers in te vinden). En heb je die vrijwilligers gevonden, hoe hou je dan contact? Via bijeenkomsten, een nieuwsbrief, een online community?
 
Kortom, genoeg stof om over na te denken. Een gerichte manier om vrijwilligers te vinden en binden is een belangrijk onderdeel van je vrijwilligersbeleid. Een samenhangende en complete communicatieaanpak ter ondersteuning hoort daar nu eenmaal bij. Wil je hierover sparren om te kijken of ik je daarin kan ondersteunen? Maak dan gebruik van mijn aanbod voor een vrijblijvende skype-afspraak.
 
Veel succes tijdens NLdoet!
 
AnnemiekeBol