door: Maaike Gulden.
 
Online zichtbaarheid is belangrijk zodat mensen je tegenkomen op internet. Social media netwerken bieden ongekende mogelijkheden om je te profileren en zakelijke relaties op te bouwen. Ja, het kost tijd maar dit is onderdeel van je marketing. En marketing is belangrijk, zodat mensen weten wat je te bieden hebt en je leren kennen. Zakendoen blijft toch een kwestie van gunnen. Maar tegenwoordig strijden we om de aandacht van ons publiek en raakt die aandacht steeds meer versnipperd.

1. Focus op een aantal kanalen

Moet je op alle social media kanalen aanwezig zijn om je online zichtbaarheid te verbeteren? Dat is onmogelijk! Er komen steeds nieuwe platformen bij. Je kunt je beter focussen op een aantal kanalen en zorgen dat je daar ook echt impact hebt. Die keuze hangt natuurlijk af van je product of dienst, en van je doelgroep. Maar ook waar jij je prettig bij voelt. Maar soms is het goed om eens wat nieuws te proberen. Ik heb gemerkt dat Periscope een grote impact heeft en ook Snapchat zit helemaal in de lift, met name onder een wat ‘ouder’ publiek.

2. Deel interessante content voor je online zichtbaarheid

Deel content die interessant is voor je doelgroep via je blog, Twitter of LinkedIn, afhankelijk van waar jouw doelgroep actief is. En je kunt je content altijd hergebruiken. Je kunt een YouTube video ook insluiten in je blog of een teaser met een link naar deze video delen op Instagram. Als mensen iets aan die informatie hebben, blijven ze je graag volgen en komen terug voor meer. En als die content interessant is, gaan ze het vanzelf weer delen via hun eigen sociale kanalen en zo vergroot je je online aanwezigheid bij een steeds groter publiek.

3. Ga multimediaal, gebruik video

Interessante content beperkt zich niet tot het geschreven woord. De een leest graag, maar de ander kijkt liever video’s. Je kunt je kennis en ervaring ook delen via audio en video. Doe eens een uitzending op Periscope, houd een webinar of zet je video’s op YouTube. Mensen maken steeds vaker gebruik van hun mobiel om content te consumeren. Video is dan een stuk gemakkelijker dan lange lappen tekst. Bovendien kun je via video je emotie beter overbrengen, waardoor mensen je sneller leren kennen dan via je blogs of tweets.

4. Integreer en promoot

Je inspanningen hebben meer effect als ze met elkaar verbonden zijn en elkaar versterken. Mensen vinden je blog of YouTube video niet zo maar want dagelijks wordt er veel content online gezet. Zo’n blog of video moet je dus zelf weer promoten op je social media kanalen en je connecties hiervan op de hoogte stellen. Integreer je website en blog dus met je activiteiten op LinkedIn of Facebook. En plaats je social media profielen ook in je emailhandtekening zodat mensen ook weten op welke kanalen je actief bent.

5. Wees authentiek

Mensen volgen jou om de manier waarop jij content brengt. Je bent vast niet de enige die content over een bepaald onderwerp deelt? Maar je bent wel uniek. Doe je dus niet anders voor, maar blijf gewoon jezelf en voeg af en toe ook een persoonlijke note toe. Geef mensen een kijkje achter de schermen of maak ze deelgenoot van jouw plannen en meningen. Social media gaat over het opbouwen van persoonlijke relaties zodat mensen je leren kennen en je aan de gunfactor bouwt.

6. Bouw connecties op

Beperk je niet tot je eigen social media profielen en blogs. Maar reageer ook op die van anderen om je online zichtbaarheid te vergroten. Daarmee breng je jezelf onder de aandacht, en alleen volgen is niet genoeg. Door interactie aan te gaan met mensen bouw je ook echt een band met hen op. Ze leren je kennen en gaan je dan ook wat gunnen. Iedereen vind het fijn om een ‘like’ op Facebook te krijgen of een retweet. En als jij wat voor anderen doet, zijn ze eerder geneigd om jou een gunst terug te bewijzen. Ga dus vooral conversaties aan en bouw relaties op.

7. Schrijf je in voor deze webinarserie

Kost social media niet verschrikkelijk veel tijd? Ja, het kost tijd maar als je social media slim inzet, heb je meer impact zonder dat het je al te veel tijd kost. Tijdens de webinarserie van 14 tot en met 18 maart krijg je nog veel meer tips om je online zichtbaarheid te vergroten. Je leer niet alleen hoe je de juiste online strategie kiest, maar ook hoe je de juiste kanalen kiest om je doelgroep te bereiken en hoe je jouw boodschap op de juiste manier overbrengt.
 
foto maaike zwart wit -2